fbpx
Τι είναι το φαγόπυρο, που θα το βρούμε και πως μαγειρεύεται

Τι είναι το φαγόπυρο, που θα το βρούμε και πως μαγειρεύεται

Το φαγόπυρο δεν είναι τόσο διαδεδομένο στην ελληνική κουζίνα. Ωστόσο είναι σίγουρα γνωστό σε όσους ψάχνουν πιο υγιεινές εκδοχές στη διατροφή τους. Το φαγόπυρο ή αλλιώς «μαύρο σιτάρι» είναι ο μικρός καφετής και τριγωνικός καρπός ενός χαμηλού θάμνου αυτοφυούς στην Ασία. Παρά την ονομασία, δεν έχει σχέση με το σιτάρι, δεδομένου ότι δεν είναι χόρτο. Θεωρείται «ψευδο-δημητριακό» και στην ουσία είναι ένας σπόρος.

Ιδιότητες και θρεπτική αξία

Το φαγόπυρο από τη φύση του δεν περιέχει γλουτένη, οπότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα που έχουν δυσανεξία σε αυτή (κοιλιοκάκη) ή πάσχουν από τη νόσο του Crohn. Είναι τροφή πλούσια σε φλαβονοειδή (ρουτίνη) με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Μας εφοδιάζει με αρκετές φυτικές ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι το μαυροσίταρο βοηθά στη ρύθμιση της ινσουλίνης και ως εκ τούτου του διαβήτη.

Από την άλλη είναι πλούσιο σε βιταμίνες της ομάδας Β, βιταμίνες Ε και Κ, φολικό οξύ, μέταλλα όπως το ασβέστιο, ο χαλκός, ο σίδηρος, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο φώσφορος, το κάλιο, το σελήνιο κι ο ψευδάργυρος. Η δε περιεκτικότητα του σε πρωτεΐνη φτάνει στο 14%, ποσοστό πολύ υψηλότερο από των άλλων δημητριακών. Συνεπώς η θρεπτική του αξία είναι πολύ μεγάλη και κρίνεται απαραίτητο στην διατροφή των χορτοφάγων.

Που θα βρούμε το φαγόπυρο και σε ποιες μορφές

Το φαγόπυρο διατίθεται σε μαγαζιά με βιολογικά προϊόντα και σε επιλεγμένα σουπερμάρκετ. Θα το βρούμε:

  • σε μορφή αλευριού, για να φτιάξουμε ψωμί, πίτες, μπισκότα, βάφλες, τηγανίτες κτλ
  • σε μορφή νιφάδων, για να το προσθέσουμε στο γιαούρτι ή τις σαλάτες μας, ενώ
  • τους ωμούς καρπούς του φαγόπυρου μπορούμε να τους μαγειρέψουμε σαν ρύζι

Στα καταστήματα κυκλοφορούν, ακόμη, πολλά προϊόντα από φαγόπυρο, κυρίως ζυμαρικά, νουντλς και κράκερς.

Πως μαγειρεύεται αυτό το μοναδικό superfood

Μαγειρεύουμε σε αναλογία 1 φλυτζάνι ωμού φαγόπυρου προς 2 φλυτζάνια αλατισμένου νερού ή ζωμού. Χρησιμοποιούμε απλή κατσαρόλα κι όχι χύτρα ταχύτητας. Βράζουμε 15 λεπτά σε χαμηλή φωτιά, αφού πάρει πρώτα βράση. Στη συνέχεια το αφήνουμε σκεπασμένο με καθαρή πετσέτα, για να φουσκώσει, εκτός φωτιάς.

Στραγγίζουμε όσο νερό δεν έχει απορροφηθεί και το αναμειγνύουμε με δυο κουταλιές λιωμένο βούτυρο, πριν το σερβίρουμε. Το χρησιμοποιούμε όπως το κους-κους ή το πλιγούρι. Πολλοί επίσης το συνδυάζουν με ψάρι, πουλερικά ή λαχανικά, όπως γεμιστά πιπέρια με φαγόπυρο.

Αποθήκευση: Συνιστάται να αποθηκεύουμε τους καρπούς σε αεροστεγές δοχείο σε ξηρό και δροσερό μέρος, ενώ το αλεύρι φαγόπυρου καλό είναι να το φυλάμε στο ψυγείο.

Το φαγόπυρο στη διατροφή μας

Το φαγόπυρο επομένως είναι ένα superfood που θα μας δώσει ενέργεια, θα μας χορτάσει και θα ενεργοποιήσει το μεταβολισμό μας. Αξίζει να το δοκιμάσουμε και γιατί όχι να το εντάξουμε στη δίαιτά μας.

Your Turn!

Αν έχετε να προσθέσετε κάτι ακόμη ή απλά να μοιραστείτε τη δική σας εμπειρία, αφήστε το προσωπικό σας σχόλιο!


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Author

Σύζυγος και μαμά δύο κοριτσιών από την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης! #smartliving #momblogger Αγαπημένη Φράση: "Για τον κόσμο είσαι μία μαμά αλλά για την οικογένειά σου είσαι ο κόσμος όλος...".

1 comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.