Σε αυτή τη σελίδα έχω συγκεντρώσει μερικές από τις αγαπημένες μας δραστηριότητες στο σπίτι. Δραστηριότητες που συνδυάζουν τη μάθηση και την ψυχαγωγία και αφορούν παιδιά σχολικής κυρίως ηλικίας.
Για παιδιά προσχολικής ηλικίας θα βρεις εδώ ωραίες ιδέες για δημιουργική απασχόληση.
Τα παιδιά, όπως ξέρουμε, όσο γεμάτο πρόγραμμα κι αν έχουν με το σχολείο και τις δραστηριότητες εκτός σχολείου πάντα θα βρίσκουν χρόνο και θα ζητούν κι άλλο παιχνίδι όταν βρίσκονται σπίτι. Έχοντας έπειτα κι αυτή την τάση να βαριούνται τα πάντα, η πρώτη τους επιλογή σήμερα, δυστυχώς, για να καλύψουν τις κενές τους ώρες είναι το κινητό, το τάμπλετ ή η τηλεόραση. Κι όμως μπορείτε να κάνετε κάτι άλλο μαζί! Κάτι ευχάριστο και διασκεδαστικό που θα τα απασχολήσει δημιουργικά, ώστε να μη βαριούνται αλλά και να μην είναι ώρες κολλημένα σε οθόνες.
Δραστηριότητες στο σπίτι – Δημιουργική απασχόληση
1. Το παιχνίδι “ναι – όχι”
Ο ένας κάνει ερωτήσεις και ο άλλος πρέπει να απαντά χωρίς να πει τις λέξεις ναι και όχι. Παράλληλα μετράτε χρόνο. Νικητής είναι εκείνος που θα απαντήσει στις περισσότερες ερωτήσεις, χωρίς να μπερδευτεί χρησιμοποιώντας τις απαγορευμένες λέξεις. Το μυστικό για να κερδίσεις τον αντίπαλο είναι να κάνεις τις ερωτήσεις σου πολύ πολύ γρήγορα. Έτσι δεν του αφήνεις περιθώριο να σκεφτεί και σύντομα θα κάνει το λάθος!
2. Τι είναι αυτό που τρώω;
Ετοιμάστε και βάλτε στο τραπέζι 8 φαγώσιμα είδη. Ο παίκτης κλείνει με μαντήλι τα μάτια του και του δίνετε μια μικρή κουταλιά από κάθε είδος, για να δοκιμάσει και να μαντέψει τί είναι αυτό που τρώει. Πρέπει να μαντέψει σωστά όσο το δυνατόν περισσότερα. Ευκαιρία να βάλετε στα παιδιά και τροφές που δεν τους αρέσουν! Λέτε να αλλάξουν γνώμη γι’ αυτές; Βέβαια εκτός από την γεύση βοηθάει να χρησιμοποιήσει κάποιος και την όσφρηση.
3. Πόσο παρατηρητικός είσαι;
Βγάλτε φωτογραφία ένα δωμάτιο του σπιτιού π.χ. το σαλόνι. Μετά αλλάξτε θέση σε τέσσερα – πέντε αντικείμενα και ζητήστε από το παιδί να παρατηρήσει και να βρει ποιες είναι οι αλλαγές που έγιναν. Φυσικά κάθε αντικείμενο που θα βρίσκει θα πρέπει να το βάζει πίσω στη θέση του! Πάνω απ’ όλα νοικοκύρηδες.
4. Ποιος θα μείνει σοβαρός;
Σκοπός αυτού του παιχνιδιού είναι να κάνετε τον άλλον να γελάσει! Ο κάθε παίκτης έχει κάποιο χρόνο στη διάθεσή του, για να ολοκληρώσει την προσπάθεια. Οπότε καθίστε αντικριστά και ξεκινήστε με γκριμάτσες, ανέκδοτα κι οτιδήποτε σας έρχεται στο μυαλό έως ότου κάνετε τον αντικρινό σας να ξεκαρδιστεί. Όχι όμως γαργαλητά! Απαγορεύεται να αγγίξετε τον αντίπαλο κατά τη διάρκεια της προσπάθειας.
5. Ζωγραφική με 3 χρώματα
Απλώστε στο τραπέζι πολλούς μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων, κλείστε τα μάτια και διαλέξτε από τρεις ο καθένας. Με τα χρώματα που σας έτυχαν θα προσπαθήσετε να αποτυπώσετε όσο το δυνατόν καλύτερα το θέμα της ζωγραφιάς σας. Το θέμα είναι κοινό για όλους και το συμφωνείτε στην αρχή κάθε γύρου. Αυτό είναι μια αληθινή πρόκληση. Πως να ζωγραφίσεις π.χ. ένα βάζο με λουλούδια έχοντας μόνο καφέ, μαύρο και μπλε;
6. Τρενάκι με τις λέξεις
Αυτό το παιχνίδι είναι πιο διασκεδαστικό με περισσότερα άτομα. Κάθεστε σε κύκλο και ξεκινάει ο πρώτος λέγοντας μια λέξη π.χ. “δέντρο”. Ο επόμενος θα πρέπει να βρει μια λέξη που να αρχίζει από το τελευταίο γράμμα της λέξης που ειπώθηκε. Στην προκειμένη περίπτωση μια λέξη από “ο”. Εκείνος που δεν μπορεί να βρει πλέον λέξη βγαίνει από το παιχνίδι και συνεχίζουν οι υπόλοιποι, μέχρι να μείνει μόνο ένας νικητής.
7. Το κυνήγι της αλφαβήτας
Δώστε στα παιδιά από ένα καλαθάκι ή κουτάκι. Ορίστε στην αρχή κάθε γύρου 8 γράμματα της αλφαβήτου, πχ Α, Β, Γ, Δ κ.ο.κ. Τα παιδιά θα πρέπει να σαρώσουν όλο το σπίτι για να βρουν και να βάλουν μέσα στο καλαθάκι τους ένα αντικείμενο που αρχίζει από Α, ένα από Β, από Γ κ.ο.κ. Στο κυνήγι των γραμμάτων ο πιο γρήγορος κερδίζει!
8. Ωραία γράμματα με κλειστά μάτια
Το παιδί κλείνει τα μάτια του με ένα μαντήλι και πρέπει έτσι με κλειστά μάτια να προσπαθήσει να γράψει ένα κειμενάκι (2 με 3 προτάσεις) που του υπαγορεύετε. Μετά σας υπαγορεύει εκείνο αντίστοιχα και νικητής είναι όποιος έχει κάνει τα καλύτερα γράμματα. Έστω εκείνα που μπορούν να διαβάζονται! Τα ορθογραφικά λάθη δε μετράνε για να ορίσουμε το νικητή, δεν θα ήταν δίκαιο. Ωστόσο μπορείτε να τα επισημάνετε κι έτσι αυτό το παιχνίδι γίνεται μια καλή ευκαιρία για εξάσκηση στην ορθογραφία.
9. Τι είμαι – Τι είμαι;
Πάρτε μερικά χαρτάκια post-it και γράψτε επάνω ονόματα αντικειμένων, ζώων, φαγητών ή ακόμη και σούπερ ηρώων. Κολλήστε ένα χαρτάκι στο μέτωπο (ή την πλάτη του παιδιού), έτσι ώστε εκείνο να μη βλέπει τι γράφει. Το παιδί πρέπει να βρει τι είναι, τι γράφει δηλαδή το χαρτάκι, κάνοντας ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν μόνο με ένα ναι ή με ένα όχι. Μερικές βοηθητικές ερωτήσεις είναι “Έχω τέσσερα πόδια;” “Είμαι αντικείμενο;” “Έχω φτερά;” “Τρώγομαι;” “Έχω κόκκινο χρώμα;” κ.ο.κ.
10. Όνομα- Ζώο – Φυτό
Κλασικό παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων! Ποιός δεν έχει παίξει στη ζωή του Όνομα – Ζώο – Φυτό; Τις ημέρες μάλιστα της απαγόρευσης κυκλοφορίας με τον κορονοϊό το θυμηθήκαμε ξανά και το παίζαμε συνέχεια. Κι επειδή βαριόμασταν κάθε φορά να γράφουμε τις κατηγορίες από την αρχή, έφτιαξα ένα εκτυπώσιμο. Μια έτοιμη σελίδα δηλαδή με τις κατηγορίες στοιχισμένες όμορφα και καθαρά. Μπορείτε να την εκτυπώσετε κι εσείς εδώ Όνομα – Ζώο – Φυτό. Εκεί θα βρείτε κι ένα… “σκονάκι” για να εξασκηθείτε και να τους κερδίζετε όλους!
Μπορείτε ακόμη να εκτυπώσετε το ειδικό εκτυπώσιμο κατά της πλήξης που είχα φτιάξει πιο παλιά στη μικρή μου. Εκεί σας έχω περισσότερες από 40 ιδέες απασχόλησης για κάτι τέτοιες στιγμές, όπου τα παιδιά βαριούνται τα πάντα.
Ποιές είναι οι δικές σας αγαπημένες δραστηριότητες στο σπίτι; Τί παιχνίδια παίζετε περισσότερο;
Your Turn!
Αν έχετε να προσθέσετε κάτι ακόμη ή απλά να μοιραστείτε τη δική σας εμπειρία, αφήστε το προσωπικό σας σχόλιο!