Αλάτι Ιμαλαΐων και Ελληνικό θαλασσινό αλάτι. Μύθοι και αλήθειες.

Αλάτι Ιμαλαΐων και Ελληνικό θαλασσινό αλάτι. Μύθοι και αλήθειες.

Πολύτιμο μπαχαρικό στη ζωή μας είναι το αλάτι. Ανοίγει την όρεξη και χαρίζει γεύση στις μαγειρικές δημιουργίες μας. Η ιστορία του αλατιού χάνεται στα βάθη των αιώνων. Στην αρχαία Ελλάδα το χρησιμοποιούσαν στις θυσίες και στις προσφορές προς τους θεούς. Στην ρωμαϊκή αυτοκρατορία χρησιμοποιούνταν ως νόμισμα στις συναλλαγές. Ο Ιπποκράτης πρώτος αναγνώρισε την θεραπευτική αξία του αλατιού και το χρησιμοποίησε στην αντιμετώπιση νοσημάτων. Το αλάτι το εξάγουμε από την θάλασσα ή από την γη σαν ορυκτό. Μετά από διάφορες διαδικασίες καθαρισμού καταλήγει στο τραπέζι μας, για να νοστιμίσει όχι μόνο τα φαγητά αλλά και τη ζωή μας.

Αλάτι Ιμαλαΐων

Αλάτι ΙμαλαίωνΈχει εξαιρετικό ροζ χρώμα, έντονη γεύση και αξεπέραστη νοστιμιά. Το αλάτι Ιμαλαΐων είναι πολύ ευεργετικό για την υγεία και μπορεί να χρησιμοποηθεί ως επιτραπέζιο αλάτι στη μαγειρική μας. Πρόκειται για αλάτι που έχει κρυσταλοποηθεί μέσα στην γη στη διάρκεια εκατομμυρίων ετών. Έχει υποστεί τεράστια πίεση δημιουργώντας μια ανώτερη μορφή κρυσταλλικής δομής. Με την υψηλή του περιεκτικότητα σε 84 ιχνοστοιχεία χαμηλώνει την αρτηριακή πίεση, βελτιώνει το κυκλοφορικό και αποτοξινώνει τον οργανισμό. Από το 2013 που έγραψα το κείμενο και μέχρι τώρα (2015) που χρησιμοποιούσα το αλάτι Ιμαλαΐων δεν είδα καμία διαφορά στην υγεία μου. Πλέον είμαι πεπεισμένη ότι δεν υπάρχει αλάτι περισσότερο ή λιγότερο υγιεινό, ότι ισχύει για το κοινό αλάτι ισχύει και για κάθε άλλο τύπο. Δηλαδή παν μέτρον άριστον.

Ανεπεξέργαστο θαλασσινό αλάτι

Ανεπεξέργαστο θαλασσινό αλάτιΤο φυσικό μη ραφιναρισμένο αλάτι από τις αλυκές των Κυθήρων ή της Καλλονής στη Μυτιλήνη ή του Μεσολογγίου είναι ο χρυσός  θησαυρός της ελληνικής θάλασσας. Δεν αποτελεί πια είδος πολυτελείας που κάποτε μόνο οι διακεκριμένοι σεφ γνώριζαν και χρησιμοποιούσαν. Πλέον μπορεί να το βρεί ο καθένας σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων και έτσι μπαίνει στο σπίτι της νοικοκυράς και στην διατροφή μας. Είναι πιο ακριβό αλλά λόγω της έντονης γεύσης του αρκεί ένα κουταλάκι του γλυκού για το φαγητό μια τετραμελούς οικογένειας. Το βρίσκουμε σε χοντρές νιφάδες και το αλέθουμε με έναν μύλο.

Μύθοι και αλήθειες

Ποιοί όμως είναι οι μύθοι και οι αλήθειες για το αλάτι;

  • Και το αλάτι Ιμαλαΐων και το ανεπεξέργαστο θαλασσινό αλάτι είναι ποιοτικά καλά και ωφελούν την υγεία, όταν καταναλώνονται με μέτρο.
  • Το συνηθισμένο επιτραπέζιο αλάτι, που βρίσκεται στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ, έχει τόσο πολύ υποβληθεί σε επεξεργασία με πρόσθετες ουσίες και χημικά που δεν είναι τόσο πλούσιο σε φυσικά συστατικά.
  • Το επεξεργασμένο όμως αλάτι περιέχει ιώδιο, που είναι κι αυτό ως συστατικό απαραίτητο, ιδίως στις έγγυες. Το ιώδιο είναι ένα χημικό στοιχείο που απαιτείται για τη σωστή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.
  • Η λύση είναι να χρησιμοποιούμε εναλλάξ στις συνταγές μας τους δύο τύπους αλατιών (φυσικό και επεξεργασμένο) ή να τα χρησιμοποιούμε συνδυαστικά. Ρίχνουμε ιωδιούχο αλάτι στη σαλάτα και μαγειρεύουμε το φαγητό με φυσικό αλάτι.
  • Σύγχρονες μελέτες απενοχοποιούν το αλάτι ως κύριο και μοναδικό υπεύθυνο της υπέρτασης.
  • Το αλάτι δεν έχει θερμίδες και άρα δεν παχαίνει. Προκαλεί όμως κατακράτηση, φουσκώνουμε και τελικά δείχνουμε βαρύτεροι.
  • Το περισσότερο αλάτι είναι κρυμμένο στα συσκευασμένα τρόφιμα του εμπορίου. Παστά, τυριά κι αλλαντικά, ψωμί κι άλλα αρτοσκευάσματα, κονσέρβες, σάλτσες αποτελούν κρυφές πηγές αλατιού. Είναι λάθος επομένως να νομίζουμε ότι αν μειώσουμε το αλάτι στο φαγητό μας, θα προσλαμβάνουμε λιγότερο ή καθόλου αλάτι. Η λύση είναι να διαβάζουμε προσεκτικά την ετικέτα πριν αγοράσουμε ένα προϊόν.
  • Το αλάτι και η ζάχαρη μοιάζουν μα δεν ταιριάζουν. Κι όμως πιο εύκολα μειώνει κανείς το αλάτι παρά τη ζάχαρη, όπως προέκυψε από σχετικές έρευνες.
  • 2.300mg νατρίου ανά ημέρα είναι το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο κατανάλωσης που συνιστούν οι ειδικοί, για να μην υπάρχουν παθολογικές επιπτώσεις στον οργανισμό. Ο μέσος πολίτης όμως λαμβάνει ημερησίως 10 γραμμάρια.
  • Οι αθλητές κι όσοι κάνουν πολύωρη χειρωνακτική εργασία χρειάζονται περισσότερο αλάτι για να αναπληρώσουν το νάτριο που χάνουν με την εφίδρωση.
  • Τα μωρά μέχρι ενός έτους δεν πρέπει να τρώνε αλάτι. Το φαγητό του μωρού ο παιδίατρος θα σας συστήσει να μην το αλατίσετε. Η αλήθεια όμως είναι ότι το μωρό προσλαμβάνει νάτριο, δηλαδή αλάτι, μέσω του γάλατος από τη στιγμή που γεννιέται.
  • Λαχανικά, κρέας και θαλασσινά είναι τροφές που περιέχουν αλάτι από μόνες τους. Αυτά τα τρόφιμα μπορούμε να μην τα αλατίσουμε κατά την παρασκευή τους. Χρησιμοποιώντας εναλλακτικά λίγο λεμόνι, μυρωδικά ή ξύδι βοηθάμε να ενισχυθεί η γεύση.

Το αλάτι δεν είναι ο απόλυτος εχθρός. Είναι απαραίτητο στη διατροφή μας σε ισορροπημένη όμως ποσότητα.

Διαβάστε ακόμη: Πόσο θεραπευτική είναι αλήθεια η χρήση αλόης;

Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα και τις ενημερώσεις, κάντε like στη σελίδα μας στο facebook.

Your Turn!

Αν έχετε να προσθέσετε κάτι ακόμη ή απλά να μοιραστείτε τη δική σας εμπειρία, αφήστε το προσωπικό σας σχόλιο!

Author

Οργάνωση Σπιτιού - Tips Εξοικονόμησης - DIY Κατασκευές κ.α. #smartliving #momblogger Πτυχιούχος Ψυχολογίας, σύζυγος και μαμά δύο κοριτσιών από τη Θεσσαλονίκη ♥ Αγαπημένο Quote: "Για τον κόσμο είσαι μία μαμά αλλά για την οικογένειά σου είσαι ο κόσμος όλος...".

13 comments

  • Φθόριο, Χλώριο, Βρωμίο και Ιώδιο θεωρούνται αλογόνα αμέταλλα

    Reply
    • Φίλε μου Γιάννη, σε ευχαριστώ πολύ που επιβεβαιώνεις με τη γνώση σου αυτό που και οι tsaika και dermanos είχαν παρατηρήσει. Το ιώδιο είναι αμέταλλο κι όχι μέταλλο όπως είχα γράψει αρχικά. Καλή συνέχεια σου εύχομαι.

      Reply
  • tsaika και Dermanos έχετε δίκιο παιδιά το ιώδιο είναι αμέταλλο χημικό στοιχείο και διορθώθηκε το εκ παραδρομής λάθος μέσα στο κείμενο. Ευχαριστώ πολύ για την παρατήρηση.

    Reply
  • βασικα το αλατι ιμαλαιων ειναι καλυτερο για μια πολυ υγειινη διατροφη. Αλλα επειδή οι τροφές ανεξαρτήτως περιέχουν όλες αλάτι καλό θα ήταν να προτιμούνται μπαχαρικά και μυρωδικά όχι απο το σουπερ μαρκετ αλλα απο μαγαζιά η στην αγορά που είναι αποκλειστικά για αυτά. το φαγητό είναι γευστικότατο και δεν έχει καθόλου ανάγκη το αλάτι. τώρα εάν κάποιος θέλει λίγο αλάτι ιμαλαιων μισό κουταλάκι του γλυκού θα ήταν τέλειο! και μια διευκρίνηση το αλάτι ιμαλαιων δεν είναι ροζ αλλά σομόν!

    Reply
    • Ανεξάρτητα από το πραγματικό του χρώμα, το αλάτι Ιμαλαΐων είναι ευρέως χαρακτηρισμένο ως ροζ αλάτι. (Δοκίμασε για παράδειγμα να γράψεις «σομόν αλάτι» στη google, δεν θα σου βγάλει κανένα σχετικό αποτέλεσμα). Τώρα για το λόγο που πρέπει να αγοράζουμε όλα μας τα μπαχαρικά γενικώς από μπαχαράδικα κι όχι από σούπερ μάρκετ ειλικρινά δεν πολυκατάλαβα. Πάντως αλάτι Ιμαλαΐων και ελληνικό θαλασσινό αλάτι, που εμείς προτείνουμε εξίσου στη διατροφή, στο δικό μας σούπερ μάρκετ είναι η αλήθεια ότι δεν τα βρίσκω. Ευχαριστούμε πολύ Νίνα, καλή συνέχεια.

      Reply
  • Γεία σας. Θα ήθελα να ρωτήσω το φυσικό αλάτι που υπάρχει στις αλυκές εάν δεν περιέχει ή περιέχει ιώδιο όπως το επεξεργασμένο. Ένας άνθρωπος που καταναλώνει αποκλειστικά φυσικό θαλασσινό ή ορυκτό αλάτι κινδυνεύει να υποστεί προβλήματα με το θυρεοειδή αδένα; Στην αρχαιότητα που δεν υπήρχε η χημική βιομηχανία και αναγκαστικά καταναλώνανε φυσικό αλάτι είχαν προβλήματα; Δεν μπορώ να ξεδιαλύνω αυτά τα ερωτήματα. Ευχαριστώ.

    Reply
    • Καταλαβαίνω τα ερωτήματα που σας απασχολούν και το ότι δυσκολεύεστε να βρείτε απάντηση, καθώς το «αλάτι» είναι ένα θέμα γύρω από το οποίο υπάρχει αρκετή σύγχυση. Καλύτερα όμως θα ήταν να αναζητήσετε τις απαντήσεις από έναν εξειδικευμένο επαγγελματία. Ένας διαιτολόγος-διατροφολόγος κι ένας γιατρός ενδοκρινολόγος θα λύσουν τις απορίες σας.

      Reply
  • Αυτό που δεν ξέρω είναι αν το αλάτι των Ιμαλαίων είναι καλό για τα παιδιά μιας και χαμηλώνει την αρτηριακή πίεση. Ο άντρας μου έχει πίεση και το χρησιμοποιούμε.

    Reply
    • Νομίζω ότι σε μικρές ποσότητες δεν είναι επιζήμιο κανένα είδος αλατιού στα παιδιά. Τα επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως πατατάκια, αλλαντικά κ.τ.λ., στα οποία είναι εθισμένα τα περισσότερα παιδιά είναι περισσότερο επιζήμια. Η αντιμετώπιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης χρειάζεται έναν συνδυασμό παραγόντων, ωστόσο στη δική μας περίπτωση, γιατί έχει κι εμένα ο άντρας μου πίεση, το χάπι ήταν αναπόφευκτο όσο κι αν βελτίωσε τη διατροφή του.

      Reply
  • Παρακαλω διευκρινιστε μου ποιο απο τα δυο αλατια Ιμαλαιων και ανεπεξεργαστο ελληνικο αλατι ειναι ποιο καταλληλο για υγιεινη διατροφη.Ευχαριστω.

    Reply
    • Ο όρος «υγιεινή διατροφή» είναι από μόνος του ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο και υπάρχει μεγάλη σύγχυση γύρω από αυτό. Οι διατροφολόγοι υποστηρίζουν ότι ένα σωστό διατροφικό πρόγραμμα θα πρέπει να περιλαμβάνει τροφές από όλες τις ομάδες τροφίμων, να καλύπτει τις ανάγκες του σώματος, να δίνει ενέργεια και να συμβάλλει στη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους. Μέσα σε όλα αυτά που προτείνουν οι διατροφολόγοι είναι φυσικά και ο περιορισμός της πρόσληψης νατρίου. Τώρα το αν θα χρησιμοποιήσω το ένα αλάτι ή το άλλο δεν σημαίνει ότι κάνω υγιεινή διατροφή. Πάντως ποιοτικά είναι και τα δύο αλάτια πολύ καλά και κάνουν καλό στον οργανισμό μας όταν καταναλώνονται με μέτρο. Ελπίζω να σας βοηθήσαμε, καλή συνέχεια να έχετε.

      Reply

Συμμετοχή στη συζήτηση